Команда холдингу емоцій «!FEST» (Реберня, Дуже висока кухня, Найдорожча ресторація Галичини, П’яна вишня, Львівська майстерня шоколаду, театр пива “Правда”, Львівська копальня кави, Криївка, Ресторація-музей “Гасова лямпа” та інші бренди) поділилася з «Ресторатором» власним досвідом розвитку міжнародних проєктів. На питання відповідав
Тарас Маселко, PR директор холдингу.
У 2017 році на стратегічній сесії співвласники і топ-менеджмент прийняли рішення зафіксувати ціль: «стати світовою компанією». На той момент холдинг вже вийшов за межі суто ресторанного бізнесу: крім ресторанних проєктів, у холдинг входило «Видавництво Старого Лева» (успішно реалізує проєкти на міжнародному ринку та продає корпоративні права на випуск українських книжок різними мовами) та бренд одягу «Авіація Галичини» (його носять урядовці різних країн світу, селебріті, а теж всі, хто поділяє цінності бренду).
Про відкриття «П’яної вишні» в країнах Європи
«П’яна вишня» в різних країнах Європи розвивається на умовах франшизи. Аналіз ринку є зоною відповідальності партнерів-франчайзі, які бажають відкритись у тому чи іншому місті. Франчайзер «!FEST» перевіряє ключові показники і приймає рішення щодо відкриття спільно з партнерами.
Запорука успіху на нових ринках – дотримання загальної стратегії, стандартів та дотримання обов’язкових характеристик та умов. Одна з них – підбір локацій у мальовничих місцях, де можна пити вишнівку та насолоджуватись гарним краєвидом. Наразі це працює.
Найбільший виклик: незрозумілий продукт для аудиторії нових країн. Один з прикладів: ситуація в Румунії. Тут місцеві жителі звиклі до зовсім іншої «вишнівки», потрібен був час, аби вони звикли до такого нового продукту. Однак зараз показники продажів у країні стабільно зростають.
Найкращим вийшов старт у Польщі: «Тут нам було простіше, бо до війни у Львові було багато туристів з Польщі, тому так чи інакше, була аудиторія вже добре знайома з продуктом».
Наразі працюють три «П’яні вишні» у Варшаві, дві у Кракові, також у Лодзі та Гданську. Також в Кишиневі, в Ризі, в Румунії та Угорщині. Триває процес вибору приміщень у Польщі та Словаччині.
Про появу «Львівської майстерні шоколаду» в Японії та плани на продажі в США
Вихід на ринок Японії відбувся завдяки блогерці та баєру шоколаду Місато Кіноуші: вона знайшла «Майстерню шоколаду» через бельгійських партнерів та фактично стала ініціатором співпраці. Це гарний приклад того, наскільки важливо розвивати успішні відносини з партнерами та підрядниками, адже саме вони можуть стати ключовою ланкою у вашому розвитку. Тарас додає: «Наразі це перша точкова співпраця, але команда Майстері продовжую комунікацію з баєром та сподівається, що працювати і надалі. Тим паче вже є перші позитивні фідбеки від японських покупців, тому далі буде більше львівського шоколаду в Японії.
Зараз наша команда багато працює над виходами як і в ритейл, так і в нішеві спеціалізовані магазини в Європі, на Близькому Сході та у Штатах. Якщо говорити про перспективи розвитку зараз, то в першу чергу це ринок США та інтернет-магазини. Зараз відбувається реєстрація торгових марок, проходимо сертифікації і сподіваємось, що до ринку США ми дійдемо протягом найближчого року».
Пиво “Правда” та міжнародні партнерства
Також компанія розвиває міжнародний проєкт онлайн варіння пива з крафтовими виробниками з усього світу.
«Влітку минулого року мені привезли банку пива, яке було зварене в Індонезії. І це було пиво, зварене за нашим рецептом», - говорить Тарас.
Головною метою цього проєкту було розповісти людям в різних куточках світу про те, що відбувається в Україні. Тарас коментує це так:
Ми почали у березні та квітні 2022 року. На той момент ще не було такої великої підтримки України від світової спільноти. Ми почали комунікацію з нашими іноземними партнерами. Розповіли, що ми готові розкрити наші рецепти (що для крафтової пивоварні свята-святих), дати у вільний доступ наші етикетки для того, щоб в різних куточках світу люди дізналися, що відбувається у нас в Україні. Варіть українське пиво, розповідайте вашим гостям та більше розповідайте про Україну. Це спосіб достукатись до комьюніті
Цей проєкт виник, коли в перші дні повноцінного вторгнення пивоварня зупинила роботу. Тоді члени команди приходили в закриту пивоварню, робили варку та проводили ефір на різних онлайн платформах, куди підключались крафтові пивовари з різних куточків світу. Потім вони варили пиво за рецептом пивоварні «Правда» та продавали його у своїх країнах.
Команда «Правди» просила частину з продажів донатити в будь-який фонд підтримки ЗСУ чи цивільних українців, або переказувати на рахунки Холдингу і Правди. В результаті, на отримані кошти вони купили кілька пікапів для ЗСУ та різні необхідні дрібниці військовим.
Висновки та рекомендації
Команда !Fest протягом року протестувала декілька стратегій виходу на міжнародний ринок, і кожна з них виявилася ефективною в залежності від визначених наперед бізнес-цілей.
1. Найбільш системний та керований підхід: розвиток в інших країнах на умовах франшизи. В такому випадку франчайзер, як партнер, зазвичай забезпечує експертність, впізнаваний бренд, бізнес-модель та іноді продукт, як у випадку з «П’яною вишнею», а локальний партнер-франчайзі відповідає за операційну діяльність бізнесу в кожному окремому місті та країні.
2. Ще один варіант появи на міжнародних ринках: пошук локальних партнерів в інших країнах, які будуть самі виробляти продукт за вашою технологією під вашим брендом. Таке партнерство може бути реалізовано на умовах франшизи, аби як тимчасовий благодійний проєкт – для тестування попиту та старту з мінімальними ризиками.
3. Ще один шлях – продаж продукту (наприклад, гастрономічного мерчу – цукерок, шоколаду від бренду) через онлайн-магазини та профільних баєрів.
Текст: Анна Гладишко
Comments